Ads_700x200

poniedziałek, 31 grudnia 2012

Mikrokontrolery AVR jak zacząć ?

Witam,
Tym razem poradnik dla całkowicie początkujących w zakresie mikrokontrolerów. Dla tych, którzy chcą szybko i tanio zacząć, spróbować, dotknąć, po raz pierwszy szybko zaprogramować, podłączyć mikrokontroler AVR. Nie ważne czy będzie to ATmega czy ATtiny. Nie ważne czy zasilanie z USB z komputera czy też zewnętrzne. Ważne, że bez konieczności lutowania i na płytce stykowej. Poradnik ten ma na celu przedstawienie tak od A do Z, jak tego dokonać, na co zwrócić uwagę, jak podłączać, jak rozwiązywać problemy gdy coś nie działa. W poradniku skupiam się nie tylko na tym jak powinno być, bo w rzeczywistości zwykle zawsze komuś coś nie wychodzi i wtedy nagle pryska czar poradników. Tym razem u mnie zdarzą się także przygody, które zakłócą podłączanie i zwrócę uwagę co najczęściej bywa przyczyną tych pierwszych niepowodzeń w kontaktach z procesorem. Wszystko zostanie omówione na przykładzie prostego i taniego programatora ATB USBASP firmy Atnel a także programu MkAvrCalculator. Ten tandem spowoduje, że na pewno nie spotkają cię niepowodzenia, a jeśli już to co najmniej będzie ich o 50% mniej ;)


Myślę, że na dzień dzisiejszy to przede wszystkim warto zacząć od programu Atnel Video Guides, dzięki któremu będziecie mogli wygodnie poruszać się po wszystkich poradnikach ;)



Poradnik składa się z dwóch części, każda trwa około godziny czasu i wszystko staram się omówić w najdrobniejszych detalach. Jeśli akurat dla ciebie są to już znane rzeczy to pomiń oglądanie akurat tych odcinków poradników do książek, zapraszam do innych.



trzecia część - czyli START z Eclipse - pierwszy program na ATmega8 - wgrywamy do procesora wsad HEX




UPDATE!

Jeśli zgodnie z tym poradnikiem nie działa ci programator USBASP pod ECLIPSE to koniecznie obejrzyj ten poradnik:

http://mirekk36.blogspot.com/2013/06/gdy-nie-dziaa-usbasp-pod-eclipsem.html



zobaczysz o czym jeszcze zapomniałeś

101 komentarzy:

  1. Mirku dziękuję że pamiętasz o wszystkich i tych początkujących i tych super specjalistach. Jutro pierwszy styczeń może dzięki temu poradnikowi dla niektórych nie będzie to tylko pierwszy dzień nowego roku ale też pierwszy dzień nowej przygody z programowaniem, mikrokontrolerami i nie tylko...

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli uc zasilam napięciem 6V to programator będzie działał (już raz zasilałem takim napięciem i uc jeszcze żyje :P )?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No jak mówię, człowiek gdy początkuje różne dziwne rzeczy robi ;) ja też tak miałem. Ale pewnie już wiesz że mikrokontroler zasila się napięciem +5V a nie 6V ;)

      Usuń
    2. Wiem o tym tylko jedyny stabilizator jaki mialem poszedl do innego ukladu. Chodzi o Wasza zasade : jak najszybciej zaprogramowac uklad. No a czekac na stabilizator jeden to troche czasu jest :-P

      Usuń
    3. To jak można dać te 6V? Programator wytrzyma?

      Usuń
    4. Nie no nie przesadzaj ;) a jak dasz to na swoją odpowiedzialność. Oj widzę że nie lubisz zaglądać do noty aplikacyjnej PDF, a tam masz jak byk napisane w tabelce: "Absolute maximum ratings" że MAKSYMALNE napięcie zasilania to 6V i nigdy nie można go przekroczyć. W ogóle nie należy się nawet do niego zbliżać ;) .... ale może się okazać że na 6V jeszcze będzie działać a może się zesmaży - to już twoja decyzja ;) Nie na darmo w notach piszą o tych skrajnych warunkach pracy.

      Usuń
    5. ale wiesz co ??? totalnie cię "podziwiam" - za próbę za pomysł zasilenia procesora napięciem 6V podczas gdy w komputerze w USB masz piękne 5V. Przecież mówię o tym nawet w poradniku - a ty wolisz z uporem godnym podziwu narażać procka na smażalnię RYB ??? ;) SZOK ... zastanów się trochę .... USB = +5V

      Usuń
    6. Racja usb -.-. Nie pomyślałem o tym. Dzięki za pomoc :)

      Usuń
    7. Może na przyszłość mała podpowiedź dla nowicjuszy. Jak już macie jakiś zasilacz z trochę wyższym napięciem. To można w łatwy sposób obniżyć je, montując po prostu na na szynie + jedną lub więcej zwykłych diód prostowniczych, zazwyczaj spadek napięcia na takiej diodzie to ok 0,5 V, więc kolega mógł dołączyć w szereg 2 diody i otrzymałby bezpieczne napięcie 5.0 - 5.2 V. Pozdrawiam Jaca.

      Usuń
    8. Ja mam pytanko. W drugiej części około minuty 52 zmienia Pan fusebity na 8 MHz podczas gdy włożony jest 6 MHz. Pytanie dlaczego nie ma opcji 6 MHz tylko 1,2,4,i od razu 8 oraz czy w takim układzie (kiedy w programie i "fusach" mamy 8 MHz a kwarc mamy 6) to będzie faktycznie 1 sekunda (oglądałem Pana film o kwarcach dlatego załóżmy, że ten 6 MHz będzie super dokładny) więc jak będzie się miał do zadeklarowanych wartości 8 MHz?

      Usuń
    9. Ale koledze się chyba coś pomyliło - jeśli chodzi o kwarc zewnętrzny to przecież NIGDZIE się nie ustawia fusebita że ma działać np na 6MHz, na 7MHz, na 14MHz czy na 20MHz

      ustawiasz sobie fusebit - najbezpieczniej > 8MHz (to nic że włożysz mniejszy - jak ja to zrobiłem na filmiku czyli 6MHz) ....

      wtedy taktowanie w procku masz pan takie jaki kwarc włożysz a nie inaczej. Tylko w przypadku wewn. oscylatora RC masz do wyboru kilka konkretnych częstotliwości taktowania

      teraz jaśniej ?

      Usuń
    10. teraz jaśniej dziękuję :)

      Usuń
  3. Mirku super te poradniki mam pytanie a co z AT89C4051

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przykro mi ale zajmuję się tylko AVR'ami ... tyle że ten poradnik dotyczył w zasadzie można powiedzieć płytki stykowej i pewnych podstaw pierwszego podłączania dowolnych mikrokontrolerów. Jeśli zaś chodzi ci o inne poradniki to raczej spotkasz się u mnie tylko z przykładami na AVR'ach - nie planuję w najbliższej przyszłości zmiany tego stanu rzeczy :( Pozdrawiam.

      Usuń
    2. Rozumiem Mirku ale jestem zielony i dopiero zaczynam myślałem że to AVR pisze na nim ATMEL 0435 AT89C4051-24PI, więc jak odrurznić który to AVR a który nie.

      Usuń
    3. Te z serii AT89xxxx to procesory oparte o rdzeń starych procków 8051, a AVR'y to RISC'cowe całkiem nowe procki na nowym rdzeniu. Zaliczają się do nich tylko procki ATmega oraz ATtiny ale też jeszcze niektóre inne np z USB i podobnymi peryferiami. Ja jednak zajmuję się tymi ATmega i ATtiny i tobie też polecam na nie przejść z tych AT89xxx.

      Usuń
    4. Dziękuje za szybką odpowiedz ja nie korzystam z nich tylko ma trochę starego sprzętu elektronicznego i pomyślałem żeby nie kupować tylko wykorzystać ale jeśli to stary szajs to nie ja też chcę AVR się nauczyć.

      Usuń
  4. Poradnik ciekawy, choć mimo, że jestem początkującym, to nie znalazłem w nim nic nowego.
    Mam natomiast pytanie co do ECLIPSE'a i programowania w nim układów typu ATtiny13A, ATtiny10 ... WinAVR ich nie obsługuje więc czy jest możliwość ich programowania w Eclipsie ? Dodam, że mam AVRISP mkII (klona), który działa w ATMEL Studio z wyżej wymienionymi procesorami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No różne są etapy bycia początkującym niestety .... ale są i tacy, którzy tego nie wiedzą ...

      Odnośnie ECLIPSE i procesorów o które pytasz to JAK NAJBARDZIEJ można je programować w tym fajnym środowisku. A to za sprawą kilku kolegów z naszego forum: SunRiver oraz Krauser, którzy przerobili Plugin AVR dla Eclipsa i dzięki temu możemy teraz do Eclipsa używać ATMEL TOOLCHAIN (i to najnowsze wersje) zamiast WinAVR.

      Jeśli cię to zainteresuje dalej to rzuć proszę okiem tutaj:

      http://mirekk36.blogspot.com/2012/11/instalka-eclipse-atmel-toolchain.html

      tam jest wszystko w szczegółach na ten temat - polecam ;)

      Usuń
    2. Przepraszam najmocniej ale chodziło mi o AVRDude. Gdy ustawię procesor na ATtiny13A i chcę go zaprogramować to wyskakuje błąd "AVRDude does not support target MCU [ATtiny13A]
      Please select a different MCU if you want to use AVRDude..."
      W Patchs mam oczywiście podane 4 ścieżki do Toolchaina Atmela (wszystko robione zgodnie z Twoim poradnikiem z tego bloga).

      Usuń
    3. A weź sobie zassij notę PDF od Atmela z porównaniem procków tych z literką A i tych bez tej literki ;) szybko zobaczysz że większość z nich, hmm chyba nawet wszystkie - z punktu widzenia procesu programowania NICZYM się nie różnią. Zatem gdy chcesz programować z AVRDUDE ATtiny13A to możesz:

      1. wybrać ATtiny13 (bez A)
      2. w avrdude.config skopiować cały wpis dla ATtiny13 i zamienić nazwę na ATtiny13A

      obydwa sposoby się sprawdzą jak trzeba ;)

      Usuń
    4. Dziękuję za info. Plik konfiguracyjny już wcześniej badałem i stwierdziłem, że może to być jakiś sposób na rozwiązanie problemu. Notki obu 13tek mam prześwietlone dokładnie i różnią się dwoma rejestrami, gorzej jak trafi się procesor nieco bardziej odmienny i eclipse (AVRDude) odmówi pełnej współpracy. Jakoś nie widzi mi się wtedy ręczne wklepywanie wszystkich parametrów :(
      Jak na razie mam oba środowiska na kompie i nie umiem się zdecydować na któreś konkretnie. Nieważne też na którym obecnie pracuję, bo wg mnie w tej chwili najważniejsze jest poznanie języka programowania a na obu pisze mi się (pracuje) tak samo.

      Usuń
    5. No to zajrzyj sobie np w różnice pomiędzy ATtiny2313 i ATtiny2313A. Jest ich więcej, ten z literką A ma nawet lepsze dodatkowe rejestry oraz dodatkowe bity konfiguracyjne. Ale nadal jest w 100% identycznie programowany jak ten bez literki A.

      Generalnie A daje zwykle niższy pobór prądu i tyle, ja nie spotkałem się z prockiem, który przez literkę A trzeba byłoby inaczej programować.

      Jeśli chodzi o środowisko to tak jak piszesz warto znać i mieć różne, umieć korzystać z różnych narzędzi - ot cała tajemnica. Owszem do tego można mieć swoje przyzwyczajenia ... mnie np o wiele bardziej podoba się pod względem edycyjnym Eclipse. Sam czekałem z wypiekami na twarzy na nową wersję AVRS 5 .... ale totalna KLAPA jak dla mnie :( ... koleja 6-tka - to samo chociaż poprawionych trochę baboli z 5-tki

      Eclips jest lżejszy, szybciej działa, no i na prawdę możliwości edycyjne podczas pracy z kodem są dla mnie na o wiele wyższym poziomie niż te wykorzystane z silnika MS Visual niestety - chociaż wiadomo w porównaniu do ARS 4.xx jest gigantyczny postęp.

      Poza tym mnie jest o wiele łatwiej pomagać początkującym w Eclipse ...

      A to wszystko nie oznacza, żebym kogoś zmuszał do porzucenia i zapomnienia o AVRS. Jak ktoś już je zna i sobie w nim radzi - nie ma problemów to czemu by go mieć nie używać ? ;)

      Usuń
    6. No właśnie są różnice na + w prockach z literką A a problem jest dwojaki. Jeśli zdefiniujemy w eclipse ten lepszy to wygeneruje nam poprawny kod ale go z poziomu eclipsa (bez modyfikacji AVRDuda) nie zaprogramujemy. Natomiast jeśli zdefiniujemy "gorszy" procek, to nie będziemy mogli użyć dodatkowych (czasem przydatnych) rejestrów ale kod wyjdzie (chyba) dobry i zaprogramujemy go 1 klikiem...
      Suma sumarum ... może dodasz taką wzmiankę w temacie o eclipse (ew krótki filmik pokazujący) jak dodać w pliku konfiguracyjnym AVRDude obsługę procesorów typu powiedzmy ATTiny13A (chyba jeden z najpopularniejszych, jeśli chodzi o te mniejsze AVRy). ;)

      Usuń
    7. Tak masz pełną rację z tą niedogodnością w Eclipse jeśli się nie zmieni configa w avrdude. Ale próbowałeś go podejrzeć ? Wystarczy sobie tam wyszukać sekcję z tym ATtiny13 i skopiować całą aż do podobnej definicji kolejnego innego procka. Wtedy ją skopiować, CTRL+C i wkleić CTRL+V poniżej ATtiny13 albo powyżej, i tylko do nazwy na początku sekcji dodać A. Spróbuj - a jak nie wyjdzie to daj znać ;) albo podeślij mi swój config to ci dodam ...

      Usuń
    8. Dla siebie nie widzę problemu, żeby to zmienić. Bardziej chodzi mi o to, żeby inni, początkujący, nie zniechęcali się do eclipsa z tego powodu. Ja sam na początku przeszukałem net wzdłuż i wszerz w poszukiwaniu informacji jak AVRDude zmusić do współpracy z "nietypowymi" prockami. Po dłuższej chwili wpadłem na pomysł ze zmianą pliku konfiguracyjnego ale pewnie nie każdy będzie aż tak wytrwały w poszukiwaniach rozwiązania problemu i porzuci środowisko an rzecz "oryginału". Sam w międzyczasie wróciłem do AVR S6 i olałem eclipsa z tego może błahego powodu ale akurat potrzebne mi są te dodatkowe rejestry oszczędzające prąd, bo robię urządzenie mobilne, które musi działać jak najdłużej na 1 komplecie ogniw.

      Usuń
  5. Heh. Widzę że na zakończenie roku prezent dla startujących i rozpędzających się. Konkretna promocja swojej książki za cenną wiedzę w video-poradnikach.
    Niedługo będzie "psorze Mirku...";)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję uprzejmie ale bez przesady - ja już do końca życia będę początkującym ;) ... wciąż się uczę i tym bardziej mnie to wciąga - jak wir ;)

      Usuń
  6. Mirku wielkie dzięki za wszystkie poradniki które stworzyłeś.
    Pokazujesz że można być ponad podziałami i że wiedzą można się dzielić.Jeszcze raz wielkie dzięki .Dla mnie osobiście jesteś GOŚĆ.

    Wszystkiego Najlepszego z tej okazji dla Ciebie i twoich bliskich na Nowy Rok 2013.

    Pozdrawiam Piotrek

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja jako początkujący w eclipse mam pytanie czy lepszym rozwiązaniem jest każdorazowe kopiowanie bibliotek do katalogu projektu, czy jednak trzymanie jednej kopii na dysku i wpisywanie dłuższej ścieżki w include. Oczywiście chodzi mi o projekty do płytki testowej, gdzie I/O są zawsze te same do konkretnych peryferii. Plusem 1. rozwiązania jest to że np. po znalezieniu buga, wystarczy go poprawić w jednym miejscu, natomiast minusem konieczność kompatybilności wstecz w przypadku modyfikacji. To oczywiście moja teoria, a jak to wygląda w praktyce? Bo chciałbym sobie od początku wyrabiać dobre nawyki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napisałeś i określiłeś to bardzo dobrze ;) czyli plusy i minusy dwóch rozwiązań. Ja ci nie podpowiem które jest lepsze a które gorsze. Za to mogę podpowiedzieć jak ja to robię ;)

      Opcja nr.1 czyli kopiowanie z folderu do folderu ;) zrobienie uniwersalnej biblioteki do wszystkich AVRów na wszystkie możliwe kombinacje to prawie (wg mnie oczywiście) utopia .. tzn można ale po co ? też miałem kiedyś ten dylemat i wiele osób go ma.

      Koniec końców wygrała u mnie opcja nr1 i tak jest do dzisiaj i dobrze się to sprawdza.

      Usuń
  8. Super, w końcu można od zera zabrać się za mikrokontrolerki.

    Nurtuje mnie pytanie i ciekawość jak faktycznie działa taki mikrokontroler w sensie czasu wykonywania jakiegoś rozkazu. Jak się ma czas wykonania części programu z kwarcem np 4 MHz, a jak z np 20 MHz... Co jeśli w obydwu przypadkach zawrę w programie proceduję wait np 200 ms, czy ten czas w obydwu przypadkach będzie taki sam? Czy w przypadku taktowania 20 MHz program wykona się więcej razy podczas tych 200 ms? Co jeśli podczas tego oczekiwania chciałbym wykonać procedurę zajmującą 120 ms? Jak to się wszystko generalnie ma do siebie, mam na myśli taktowanie, działanie programu, czasy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie procedury z Bascoma jak Wait czy Waitms muszą no i działają przecież niezależnie od taktowania procesora ;) po to one są. Czyli jeśli napiszesz Waitms 120 to niezależnie czy dasz taktowanie 20MHz czy 1MHz to przecież chcesz i musisz mieć możliwość uzyskania konkretnego czasu oczekiwania i tak będzie ;)

      Oczywiście że kod programu wykonuje się 20x szybciej gdy taktujesz go kwarcem 20MHz w porównaniu do taktowania 1MHz - dzięki temu można robić różne ciekawe urządzenia - no ale to trzeba właśnie rozpocząć naukę programowania i wtedy się więcej wyjaśni. Dlatego polecam język C i książkę o której mowa w linku poniżej:

      http://atnel.pl/mikrokontrolery-avr-jezyk-c.html

      Usuń
  9. Skoro w skrócie po prawej jest napisane "AVR - jak zacząć najtaniej ?" i w dodatku najszybciej to myślę że należałoby wspomnieć chociaż o programatorze zgodnym z stk200 np. takim jak od góry na obrazku http://pandora.idnes.cz/part/2006/2/20381/3
    Może to nie jest najlepsze i najbezpieczniejsze rozwiązanie i trzeba posiadać LPT, ale na pewno najtańsze. Sam używałem takiego przez kilka ładnych lat i nie miałem z nim nigdy żadnego problemu, ani jak co poniektórzy twierdzą w żadnym z używanych komputerów nie spalił mi portu mimo że używałem zewnętrznego zasilania.
    ==========
    M'81

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie trzeba chasać po jakichś stronach zagranicznych - wystarczy przejrzeć ten blog żeby zobaczyć te dwa schematy w tym "Simple programmer"

      Skoro sam kolega pisze, że może nie jest to najbezpieczniejsze rozwiązanie i że trzeba posiadać LPT a kto go dzisiaj posiada ? to po co mówić mi żebym to omawiał. Moim zdaniem takie programatory jeśli już to się mogą przydać co najwyżej do jednorazowego użycia w jakichś krytycznych sytuacjach gdy zabraknie innego albo gdy trzeba zaprogramować procka np do budowanego we własnym zakresie USBASP do czego gorąco namawiam.

      Nie poniektórzy tylko ja także podzielam ten pogląd wielu osób o tym że są to niebezpieczne zabawy z tymi 4 rezystorami i to że "koledze się nic nie stało" to przepraszam ale nic nie znaczy. Tak to jest jak się patrzy tak troszkę przez czubek własnego nosa i tylko ze swojej perspektywy pojedynczej osoby, być może nawet konsekwentnej, odpowiedzialnej, nigdy nie roztargnionej, nigdy nie popełniającej błędów .... Wierzę że kolega taki jest prawie doskonały - ale ja a także wielu początkujących nie.

      Dlatego ja ZDECYDOWANIE polecam porządny programator jak np USBASP nie tylko dlatego że BEZPIECZNIEJSZY ale przede wszystkim dlatego że o WIELE WIELE SZYBSZY - i nawet nie będę porównywał tu ŚLIMAKA na LPT do USBASP ;) nie ma co porównywać a liczy się też wygoda dla początkującego, który woli więcej czasu poświęcić na naukę programowania niż zabawy w sprzęt a potem szukanie - "CO MI TU NIE DZIAŁA???" ... hmmm może programator? może mój układ? może to a może siamto ??? po co?

      Jak się weźmie porządny, pewny i równie tani USBASP to mamy wszystko w jednym. I ja na tym opieram swoje porady - co nie oznacza że każdemu na siłę wciskam że to jest JEDYNY NAJLEPSZY programator.

      ale kończę tę dyskusję bo już w poradniku PROSIŁEM wyraźnie proszę mi tu nie pisać zaraz każdy o własnym programatorze - bo tak można bez końca. I tak ten kto obejrzy poradnik sam wykona wyboru. A łatwiej jest wybrać jak się ma coś konkretnego poleconego i co

      NAJWAŻNIEJSZE

      jeśli osoba która poleca jest w stanie osobiście pomóc - ja mogę .... ja biorę pełną odpowiedzialność za swoje słowa i jeszcze nikt komu doradziłem nie powiedział że coś jest nie tak - wręcz odwrotnie.

      Usuń
    2. Może źle mnie zrozumiałeś,a może po prostu źle się wyraziłem, nie chciałem krytykować postu. Tak jak Ty na siłę nikomu nie każesz kupować czy robić USBASP, tak samo ja nikomu nie mówię żeby robił taki najprostszy bo szkoda wydawać kasy na inne. Możliwe że to że nie uszkodziłem LPT wynika z faktu że zajmuję się elektoniką już kilkanaście lat i wyrobiłem sobie pewne nawyki bezpieczeństwa, ale dlatego w swoim pierwszym poście wymieniłem jego wady (zapomniałem tyko napisać że jest dużo wolniejszy). Nie mogę się tylko z Tobą zgodzić odnośnie "równie tani". Z doświadczenia wiem że elektronicy to ludzie myślący i każdy sam musi ocenić swoje umiejętności elektroniczne i możliwości finansowe i zdecydować czy kupić czy robić, czy najtańszy czy jednak droższy ale pewniejszy. Nie złość się Mirku że polecam tego typu programator, ale kiedy ja zaczynałem nie było mnie stać na nic innego i w pewnym sensie mam do niego sentyment :)
      ==========
      M'81

      Usuń
    3. Jak ktoś pisze na moim blogu po moim poradniku podpowiedź dla mnie, że elektronicy to ludzie myślący - to traktuję to jako zarzut wobec mnie. To tak jak ja bym uważał że elektronicy albo inni nawet nie elektronicy - to ludzie NIE MYŚLĄCY? Sorki ale to bzdura. Przepraszam też że chłodno podchodzę do takiego polecania, które kłóci się z moim przekonaniem i nie zmienię zdania. Pokazałem już że nie wszystko co tanie w rękach początkującego będzie zawsze tanie. Ty tak jak wiele innych osób - podchodzicie do początkujących oceniając ich swoją miarą. Czyli jak ktoś jest elektronikiem od kilkunastu lat to zapomina już że inni dopiero startują i nie mają tego doświadczenia, tej rutyny, tej uwagi itp ... Podobnie niektórzy programiści - w ogóle MI zalecają abym nie tłumaczył czegoś tam jak krowie na rowie bo oczywistych rzeczy nie powinno się tłumaczyć, albo np że nie powinienem tłumaczyć czegoś co wiąże się z podstawami matematyki czy fizyki. SORRY ale to są bzdurne porady kierowane do mnie. Ja staram się i będę przekazywał wiedzę PO SWOJEMU. Jeśli się komuś nie podoba to proszę mnie za mój sposób przekazywania swojej skromnej wiedzy nie krytykować a tym bardziej na moim blogu. Proszę jak już podawać uwagi merytoryczne, podpowiedzi, z których być może i ja się czegoś nauczę a także czytający ten blog czy moje poradniki. Proszę bardzo jak można pięknie zwrócić uwagę - przykład na youtube, wypowiedzi kolegi Mirosław Krenc:

      http://www.youtube.com/watch?v=MOgXcDJ29B0

      A jeśli ktoś chce coś polecać początkującym i ma inną wizję niż moja (czyli różnica zdań nie dotyczy spraw merytorycznych) to proszę uprzejmie i grzecznie - założyć swój blog, przygotować swoje poradniki i tam polecać, tłumaczyć czy też polemizować z tym co ja robię. Niech widzowie, słuchacze, czytelnicy w końcu początkujący ocenią sami kogo i kiedy chcą słuchać. Ja nie mówię tego z jakiejś zawiści - życzę nawet koledze sukcesu i jeśli będą na blogu kolegi dobre porady to sam chętnie będę podawał tam linka.

      Jeszcze raz powtarzam - ja biorę odpowiedzialność za swoje słowa i porady i ja mam duży i dobry kontakt z widzami, słuchaczami oraz czytelnikami a co za tym idzie dobry feedback - sygnał zwrotny. Wiem dla kogo robię to co robię. Na pewno moje porady nie są dla zaawansowanych elektroników - bo po pierwsze sam nie jestem elektronikiem zaawansowanym tylko początkującym tak samo jak moje porady nie są dla zaawansowanych programistów bo też jestem w tej dziedzinie początkujący. I mam dużo dystansu do siebie.

      Usuń
  10. Genialny poradnik, widzę że udało się wprowadzić ujęcia z kamery w filmach. Świetnie oby coraz więcej takich prezentacji.
    Czasem z takiego filmu można wyciągnąć więcej wiadomości niż z samej książki czy opisu, poza tym dokładnie widać że układ działa. Trzymam kciuki za kolejne odcinki.

    Pozdrawiam Marcin

    P.S. Czy jest możliwa poprawna praca uC jeśli wg fusebitów ustawimy pracę na wewnętrznym taktowaniu, a mimo to na stałe podłączony jest zewnętrzny kwarc(myślę tu konkretnie o testowaniu programu w sytuacji gdzie nie da rady na szybko i na chwilę wyciągnąć kwarca).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście że kwarc może być podłączony do procesora a w tym czasie może on działać na wewn. oscylatorze. W czym kłopot? Wcale nie trzeba go wyjmować z podstawki ;) ...

      Nieco inna jest sytuacja w procesorkach np ATtiny2313, który to procek ma np nóżki XTAL jako alternatywne dla zwykłych pinów PA0 i PA1, więc gdy korzystamy z wew. oscylatora (też ustawionego fusebitami) to nóżki te można wykorzystać jako zwykłe PINY/PORTY ;) .... ale jeśli nie wykorzystujemy - to nadal nic się nie stanie jeśli będzie do nich podpięty rezonator kwarcowy.

      Usuń
    2. wiem że to dziwacznie brzmi, ale długo się nad tym zastanawiałem :D próbowałem w taki sposób odpalić na płytce uruchomieniowej odpalić program działający na płytce ATB i nie chciał działać. w takim razie muszę szukać dalej.
      Dziękuje za pomoc.

      P.S. Kiedy Pan odpoczywa? :D

      Usuń
    3. MUSI działać ;) coś źle robisz - napisz o tym na forum.

      Wkładasz procka z ATB na stykówkę i nie ma możliwości żeby nie działało - chyba że coś podłączasz źle ;)

      ----------------

      na odpoczynek będę miał kiedyś czas ;) duuużo czasu ;) - już wiesz chyba kiedy ;) teraz wolę działać na maxa w tym co lubię. A jeszcze jak piszecie że ta moja gadanina się komuś może czasem choć troszeczkę na coś przydać ;) to mnie tym bardziej motywuje żeby to nadal robić.

      Usuń
    4. Chodzi o to że na ATB działa poprawnie wszystko jak trzeba, ale mam jeszcze zestaw EVB i tu jest problem. a sam układ jakoś super trudny nie jest bo to multipleksowanie wyświetlacza LED. Że gdzieś robię błąd to wiem tylko nie bardzo wiem gdzie. Może kiedyś znajdę.
      Chociaż może faktycznie na forum więcej głów coś wymyśli.


      ----

      Mówimy jak jest. Z resztą tak jak pisałem, dla wszystkich hobbistów takie poradniki są na wagę złota jak ktoś z doświadczeniem sensownie wyjaśnia co do czego i dlaczego.
      Mimo że niedawno bo 5 lat temu skończyłem technikum elektroniczne to tam takiej wiedzy nie było a szkoda bo może teraz byłbym bardziej zaawansowany. No ale dzięki takim poradnikom jest szansa żeby choć trochę nadrobić braki.

      Usuń
  11. Ciesze się że powstają takie poradniki, a jednocześnie jako początkujący chciałbym poprosić o wyjaśnienie zagadnienia stringów, przekazywanie ich, oraz zwracanie z funkcji, bo kompletnie tego nie rozumiem i nie mogę sobie z tym poradzić.
    mam na myśli np. niemożliwość wykonania takich niby prostych operacji:

    char napis[16]="domyslny"; <- tu jest ok
    ...
    ...
    napis="zmieniony"; <- to nie działa
    napis[3]='t'; <- to działa

    czy trzeba taką zmienna zmieniać znak po znaku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ale tutaj to raczej przydałoby się jednak skorzystać z jakiejś książki jeśli chodzi o podstawy C. Sporo trudu i wysiłku włożyłem w książkę "Mikrokontrolery AVR Język C Podstawy programowania",

      http://atnel.pl/mikrokontrolery-avr-jezyk-c.html

      w której właśnie ten temat dogłębnie poruszam, ponieważ jest on zresztą wstępem do kolejnego ważnego tematu w C czyli wskaźników. Niektóre osoby piszą, że ponoć udało mi się to na prawdę dobrze przedstawić w książce.

      Nie będę w stanie zastąpić poradnikami VIDEO swoich książek przykro mi, bo to zbyt czasem rozległe tematy. Dlatego uważam że PORADNIKI DO KSIĄŻEK, są już lepszym rozwiązaniem, ponieważ mogę wyjaśnić dodatkowo to, co może nie do końca zostało przez wszystkich zrozumiane z książek. I tak jest mi o wiele łatwiej tworzyć te poradniki. Mam nadzieję, że kolega mnie rozumie? I myślę, że mogę śmiało polecić tę książkę na bazie dotychczasowych opinii czytelników a nie mojej sztucznej reklamy tej pozycji. Myślę że po jej przeczytaniu takie rzeczy się wyjaśnią w TRY-MIGA, a ew dodatkowe pytania będą już prostsze, krótsze i bardziej konkretne.

      Bo żeby to wyjaśnić o co kolega tu zapytał - to musiałbym teraz zacząć od podstaw i dużo o tym pisać hmmm wręcz przepisywać książce - a czy to ma sens?

      Usuń
  12. Faktycznie, zagłębiłem się w lekturę, bo książkę już mam. Jest to dość dokładnie opisane w dziale o wskaźnikach, który jako newbie postanowiłem sobie na razie odroczyć :) Jednak nadal nie wiem jak stworzyć np. funkcje konwertująca liczbę na string, coś na zasadzie delphi:
    function funkcja(liczba:word):string;
    ale tak aby nie używać zmiennych globalnych. Nie mogę zwrócić wskaźnika do utworzonej w funkcji tablicy char, bo po zakończeniu tej funkcji ta tablica przestaje istnieć, a przynajmniej tak mi się wydaje. Jeśli mogę skonkretyzować to chodzi mi docelowo o takie zastosowanie funkcji:

    rs_send(i2str(liczba,ile_cyfr,wypelnienie_wolnych_miejsc));

    lcd_send(i2str(liczba,ile_cyfr,wypelnienie_wolnych_miejsc));

    Nie oczekuje gotowego rozwiązania, tylko jakieś naprowadzenie na właściwy trop :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to widzę, że kolega popełnia błąd tak jak niektórzy czytelnicy, którzy nie chcą mi uwierzyć, że książka ta jest napisana w BARDZO nietypowy sposób. Bardzo nietypowy. I też trzeba do niej podejść wedle mojego przepisu bo inaczej ciągle będzie taka czkawka niestety :( ....

      Otóż ten sposób polega na tym aby przynajmniej RAZ, JEDEN JEDYNY RAZ - przeczytać tą książkę w całości tak OD DESKI DO DESKI, jednym ciurkiem NAWET jeśli się nie będzie rozumiało pewnych rzeczy z ostatnich (także tych praktycznych rozdziałów/warsztatów)

      Tak więc KAŻDY kto ją czyta tak jak kolega na wyrywki, zostawia sobie coś na później a niektórzy pomijają rozdziały bo ich np niektóre nie interesują - to potem mają TAKI WŁAŚNIE DOKŁADNIE EFEKT.

      Dlatego proszę mi uwierzyć i skorzystać z tego sposobu, po tym pierwszym razie będzie już kolega mógł ją czytać na wyrywki a ja obiecuję, że w głowie zostaną (jak ja to nazywam) małe kotwiczki .... które będą się odzywać w odpowiednich później momentach. Niektórzy w to nie wierzą dokąd nie spróbują.

      Ale proszę zobaczyć ja już wyczułem że tak było - teraz kolega doczytał i tamto się wyjaśniło a pojawił się nowy kłopot jak wyżej prawda ? ;)

      no i co mam tak co chwilę odsyłać do innego rozdziału ? To akurat też JEST IDEALNIE OPISANE ale już w dziale warsztatowym - ponieważ o wiele więcej praktycznych sposobów wykorzystania właściwości języka C wolałem pokazywać na przykładach - taką też metodykę stosuję na swoich kursach naziemnych - ona zawsze odnosiła rewelacyjne skutki i dlatego przeniosłem to do książki.

      A na pocieszenie powiem że sam jestem Delphiarzem i też mi było strasznie ciężko to zrozumieć - dlatego też jak kolega posłucha tego mojego sposobu to zrozumie mnie na pewno jak delfiarz delfiarza - bo pod takim kątem to wszystko w niej tłumaczę - tylko troszkę zaufania ;)

      A zamiana stringa na liczbę jest np proszę opisana podczas tworzenia biblioteki LCD - z wykorzystaniem np wbudowanych funkcji w C ale nie tylko w rozdziale o ADC są jeszcze inne sposoby i nie tylko w tym

      dlatego proszę mi zaufać i przeczytać dokładnie najpierw całość ok a potem zadawać pytania - chętnie pomogę ale gwarantuję że będzie ich po stokroć mniej ok?

      Usuń
  13. Witam mam pytanie jaki można dać dlawnik do aref mósi być 10~22 uh czy mozna dac wiekszy ?.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do AREF nigdzie nie daje się dławika :( .... jak już to do AVCC. Więc jeśli do AVCC to można dać dowolny albo 10uH albo 22uH - żadna różnica.

      Usuń
  14. A jakie typ dławika czy taki jak opornik z wygądu czy mogą być np takie http://swiatelektroniki.republika.pl/images/dlawik.jpg ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mogą być i takie tylko po co? są duże gabarytowo i często nóżki mają grubsze nawet za grube jak do płytek stykowych.

      Usuń
    2. Ja mam board by sunriver(ne 300-k przystosowana pod arduino ;).
      własnie probuje adc ale bez filtru jeszcze,
      poradniki ma pan fajne nawet lepiej pan wyjasnia niż w ksiązce :)
      i inaczej czyta się teraz ksiązke jak widać jak na filmiku osobe ;).

      Usuń
  15. Witam! Mam pytanie, gdzie mogę kupić te przewody do płytki stykowej, które pokazujesz w filmie w 22 min 15 sek. Jestem ze Szczecina i fajnie byłoby, gdyby sklepik znajdowałby się w Szczecinie. Z góry dziękuję ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Postaram się jutro sprawdzić czy mam i czy możemy je wprowadzić do naszego sklepu internetowego i naziemnego, proszę sprawdzić ew jutro na:

      www.sklep.atnel.pl

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    3. I jak? Będą wprowadzane te przewody do sklepu Atnel? Chciałbym już zacząć "przygodę" z AVR na płytce stykowej, ale nie wiem czy zacząć robić je ze skrętki komputerowej, czy też mam jeszcze poczekać.

      Usuń
  16. Super poradnik :) dziękuję bardzo za niego... kiedyś próbowałem wystartować z AVR-ami ale się szybko zniechęciłem przy próbie połączenia kontrolera z programatoram i PC... a dzisiaj proszę za pierwszym razem bez problemów przebrnę przez cały kurs na pewno :) DZIĘKI!

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam. Mam jedno pytanie odnośnie eclipse... mianowicie podczas próby wgrania programu do procesora bezpośrednio z eclipsa pojawia się błąd rc-1... problem pojawia się tylko i wyłącznie po ustawieniu fusebitu taktowania zewnętrznego 1Mhz. Za pomocą mkAVRcalkulatora wgrany program z dowolną częstot. taktowania działa za każdym razem, tz wgrywa się za każdym razem. Ustawienie różne od 1MHz fusebitu taktowania w mkAVR i nastęnie wgranie programu przez eclipse przebiega prawidłowo. Zatem dlaczego eclipse blokuje mi ta częstotliwość? Czy da sie cos ustawic/przestawić? Może nieco pokrętnie napisałem o co mi chodzi ale mam nadzieję, ze ktoś pomoże. :) pzdr:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W kolejnych poradnikach poruszę ten temat dokładniej ale tymczasem powiedz mi dlaczego uparłeś się na to taktowanie 1MHz ??? Sam widzisz że jest mniej problemów z wyższym taktowaniem.

      Wydaje mi się że wspominam o tym w którymś poradniku a może i w tym .... Eclipse ci nic nie blokuje. Bo Eclipse nie ma nic wspólnego z programowaniem procesora. Eclipse wywołuje tylko program AVRDUDE

      a żeby programować procek taktowany 1MHz za pomocą USBASP to w eclipse trzeba dodać parametr

      -B 8

      w opcjach Advanced odnośnie programatora i nagle wszystko ci ruszy. A jeśli nie to łap mnie na Skype albo na maila.

      Usuń
  18. Dopiero zaczynam zabawę z procesorami i na początku sprawdzam wszystkie możliwe "opcje" dlatego ta sytuacja nico mnie zaniepokoiła.
    W eclipse w tejże zakładce (Advanced) nie mam możliwości ustawienia tego parametru... po prostu go nie w żadnym polu wyboru. Na chwile obecną nie potrzebuje taktowania rzędu 1 MHz a jeśli nawet będę potrzebował to ustawie fusebity w mkAVRCalkulator i wgram program. Ale gdyby była możliwość ustawienia jakiejś opcji w eclipse to byłbym wdzięczny. ":)pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ależ jest ta opcja do wpisania - tyle że pomyliłem się (z pamięci pisałem) .... po zajrzeniu do Eclipsa - proszę, nie zakładka Advanced, ale następna po niej "Other" - proszę nawet przygotowałem ci rysunek poglądowy:

      http://forum.atnel.pl/_obrazki/o/54_c50252b28c27d35400bdd3c9d70257b8.jpg

      Usuń
    2. No i wszystko działa jak należy. Dziękuje za zainteresowanie. pzdr:)

      Usuń
  19. już myślałem że coś sknociłem ale sprawdziłem jeszcze raz i śmiga :))

    OdpowiedzUsuń
  20. Dzień dobry Panie Mirku,
    mam mały problem, po wgraniu programu (migająca dioda) dioda nadal świeci bez przerwy. Co zrobiłem źle ? Mam podstawkę dla atmegi16 i jest w niej rezonator 8Mhz, może to ma coś z tym wspólnego ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo chętnie ci pomogę ale zobacz, że blog słabo się do tego nadaje, bo błędów mogłeś zrobić sporo a jak tu np zaprezentować schemat jaki masz do tego ? a przecież trzeba by było. Jak masz ustawione fusebity? jakiś zrzut ekranu? jakiś kod pokazać czy nawet fotkę zmontowanego układu :(

      Dlatego zapraszam gorąco na nasze forum:

      www.forum.atnel.pl

      U nas nie ma tak jak na elektrodzie że za byle co post leci do kosza. I są też sami przyjaźnie nastawieni ludzie, więc może być tak że nawet zanim ja zdążę ci odpowiedzieć to znajdzie się już wielu innych którzy mnie uprzedzą. Przyjdź i sprawdź sam ;) OK ?

      Usuń
  21. ok, już się rejestruje. Niech mi Pan podpowie jeszcze jak sprawdzić fusebity. Mam atmege16 a mkavrcalc nie obsluguje jej i nie wiem jak je sprawdzić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Programów jest dużo różnych tylko broń boże nie użyj chorego programu "PonyProg" bo zaraz sobie procka załatwisz :( ... Możesz nawet Bascoma odpalić, albo KhazmaProgrammer, albo jakiś tam "BurnOmat" i wiele wiele innych nie wspominając o konsolowym AVRDUDE z którego korzysta też MkAvrCalculator

      Usuń
  22. Taka drobna porada żeby układ umieścić od pola o równym numerze np 0,10,20 ułatwia szybkie liczenie nóżek przy dużych układach, materiał ciekawy proponuje dodać filmik w którym zostaną użyte płytka stykowa i zestawy ewaluacyjny połączone razem, na stykówce zrobić jakiś układ pomiarowy albo wykonawczy którego nie ma w zestawie co może być trudne i sprzęgnąć to z zestawem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słuszna uwaga z tym umieszczaniem równo z rastrem ;)

      a co do reszty to jeszcze będą na pewno takie poradniki ;)

      Usuń
  23. Panie Mirku, właśnie zaczynam swoją przygodę z avr'ami. Wszystko mam już skonfigurowane. Chciałem uruchomić swój pierwszy program zgodnie z umieszczonym tutaj tutorialem. Początkowo dioda nie chciała się zapalić. Dopiero po ustawieniu stanu wysokiego na wyjściu PB1 wszystko zaczęło działać. Może mi Pan wyjaśnić dlaczego Pan nie musiał ustawiać stanu wysokiego na wyjściu w programie a ja już musiałem wymusić ten stan? Dodam, że mój uC to Atmega8a-PU z zewnętrznym kwarcem 16MHz. Z góry dziękuje za odpowiedz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To przecież zależy jak podłączysz diodę LED do mikrokontrolera ;) .... ja podłączałem katodą do pinu natomiast anodę przez rezystor do VCC, i mówię zdaje się o tym w poradniku. A ty z kolei pewnie podłączyłeś ją odwrotnie czyli Anodą do pinu portu a katodę przez rezystor do GND. Oczywiście to nie jest błąd ale chyba normalne będzie, że aby diodę zaświecić, trzeba wystawić na pin stan WYSOKI czyli +5V żeby świeciła - prawda ? ;)

      Podłącz ją teraz odwrotnie jak pisałem to zobaczysz że zadziała tak jak w poradniku. Ale miej na uwadze, że można podłączać ją dowolnie - nie ma to znaczenia - wszystko po prostu zależy od programu ;) ok?

      Usuń
    2. Aż wstyd się przyznać, że taki błąd no ale co zrobić? :) Widzę, że długa droga przede mną:) Dziękuję za odpowiedź.

      Usuń
    3. Jaki tam zaraz błąd ? ;) a myślisz że ja gdy zaczynałem a było to niedawno to nie miałem takich kłopotów ? ;)

      ważne, że "kto pyta, nie błądzi" ;)

      Usuń
  24. Mirku jesteś the Best. Niestety, jest małe ale ... za mało filmów robisz :cry:. Życzę dużo zdrowia, wyrozumiałości dla wbijających szpilki i DUŻO DUŻO wolnego czasu na filmy rzecz jasna :) Pozdrawiam początkujący.

    OdpowiedzUsuń
  25. Witam !

    mam mały problem... chciałem do Atmegi8 dorzucić zewnętrzny kwarc. Przy pomocy Calculatora w zakładce Fusy uproszczone zmieniałem wszystko jak na filmiku jednak po tej operacji uC przestał być wykrywany... czy istnieje możliwość żeby jakoś go odratować ?
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. przepraszam za zamieszanie :) wszystko już w jak najlepszym porządku ( problemem było to, że kwarc umieściłem zbyt daleko od nóżek uC)

      Wyrazy wielkiego uznania dla Pana Mirka za całą działalność (oby więcej takich specjalistów jak Pan) !

      Usuń
    2. A to cieszę się, że się udało i sam rozwiązałeś problem ;)

      Usuń
  26. Witam,
    Ja może nie merytorycznie ale ogólnie.
    Wielki szacun Panie Mirku za to co wyprawia na tym blogu ;)
    Za wysokie kompetencje i jasny przekaz, świetne nagrania z których można wiele "wynieść".
    Wszedłem przypadkiem dzisiaj na pana blog pierwszy raz.
    Nawet nie wiem kiedy mi te 3h filmu zleciały.



    Życzę wytrwałości i pozdrawiam
    Paweł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za ciepłe słowo, w razie pytań zapraszam ;) Polecam także zajrzeć na nasze przyjazne forum:

      www.forum.atnel.pl

      Usuń
  27. Witam,

    Odwiedzam Pana stronę od czasu zainteresowania się Eaglem (kurs super, parę płytek już zrobiłem).

    Teraz zaczynam męczyć ATmegi.

    Wszystko od podstaw. Płytka stykowa, mikrokontroler ATmega8 + kwarc 16MHz, programator USBasp. Fuse bity (l: 0xff, h: 0xd9) - czyli wykorzystywał kwarc 16MHz.

    Wszystko działało idealnie, do czasu aż na ATmege8 nie próbowałem wrzucić wsadu o rozmiarze ok.8000B. Robiłem to wszystko na platformie Arduino IDE. Standardowo w konfiguracji tego programu, było ustawione ograniczenie uploadu do 7168B, czyli flash 8kB -1kB zapewne na bootloader, a że go nie używałem do testów, więc co tam ustawiłem ograniczenie na 8100B.
    Problem w tym, że po próbie wgrania (zakończyła się niepowodzeniem) programu do flasha, ATmega przestała odpowiadać. Miałem podłączony LCD z Nokii3210, który wymagał 3.3V i takim samym napięciem przy próbie zaprogramowania była akurat zasilania ATmega8.
    Błędu oczywiście nie zapisałem :(
    Teraz avrdude niezaleznie od wpisywanych parametrów, z kwarcem, czy bez, zawsze zwraca błąd -1.

    Czy próba zapisania kodu programu w obszarze "zarezerwowanym" dla bootloadera, mogła spowodować, że teraz kość nie odpowiada?

    Czy może gdzieś w tej wyższej pamięci znajdują się FUSE BITY i przez przypadek zmieniłem taktowanie, albo co gorsze zmienił się SPIEN, czy RSTDISBL?

    A może próba zaprogramowania 3.3V (parę wcześniejszych prób przy tym napięciu też kończyło się błędem, ale kość normalnie była widoczna dalej) wpisała jakieś głupoty i to go zablokowało?

    W sumie nic się nie stało, pare złotych "straconych", teraz testuje ATmege328P, która normalnie przyjęła program, który "zabił" 8ke. Jednak z ciekawości chciałbym wiedzieć, czy moje działania mogły zablokować ten mikrokontroler, czy zapisywanie obszaru przeznaczonego na bootloader jest ZŁE;), czy to przypadek i zwyczajnie się popsuł, no i czego nie robić w przyszłości?

    Pozdrawiam
    Maciej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obszar zarezerwowany jest tylko umownie - nic nie mogło się przez to zepsuć ;)

      Fusebity nie znajdują się w żadnej wyższej pamięci ;) nie ma mowy i nie da rady przez programowanie wsadu je zniszczyć

      Trudno mi powiedzieć co się mogło stać :(

      Usuń
  28. Świetna strona!
    Panie Mirku-dobra robota :)
    Bardzo przydatne artykuły, filmy są ciekawe, ogląda się do końca.
    Interesuję się elektroniką,ale nie przeczytałem nawet połowy zawartych tu informacji :)
    Cieszę się,że są takie blogi/strony pomagające wystartować w nowej dziedzinie lub douczyć się "obeznanym" w mniejszym lub większym stopniu tego, co mogli przeoczyć, nie douczyć się i tak dalej :)
    Życzę dalszych sukcesów :)
    Pozdrawiam Marcin

    OdpowiedzUsuń
  29. Witam,
    chciałbym zapytać czy będą dostępne jeszcze w sklepie programatory USBASP OEM?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będą będą dostępne - ale z uwagi na to że nie przewidzieliśmy tak dużego zainteresowania naszymi produktami oraz dodatkowo kłopotami teraz z firmą produkcyjną - będzie trzeba poczekać jeszcze co najmniej miesiąc czasu :( ... bardzo przepraszam za kłopoty z dostępnością.

      Usuń
  30. Czy spotkaliście się z takim sterownikiem GSM który może być sterowany po sieci lan ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czy koledze się tematy albo blogi nie pomyliły ? :( Co ma wspólnego sterownik GSM i LAN z tym tematem ?

      Usuń
  31. Witam, mam problem z moim eclipse kliedy klikam upload na moja atmego kod za 1 razem się wpisze ale kiedy poprawie kod np. tylko opóźnie miganie diody to nic nie daje nawet jak wykonam kasowanie oczywiście kompiluje i zapisuje plik .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. sorki - kompletnie nie rozumiem o co chodzi :( ... zapraszam na nasze przyjazne forum:

      www.forum.atnel.pl

      tam zadaj to pytanie tylko opisz dużo dokładniej problem, pokaż jakiś zrzut ekranu co robisz itp

      Usuń
  32. Powiem tyle, że zazdroszczę Panu wiedzy Panie Mirku :) Tematem uC zainteresował Pan chyba więcej osób niż wszyscy habilitowani razem wzięci :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Jeszcze dobrze nie zacząłem przygody z programowaniem AVR a już taki ogrom wiedzy wyniosłem z Pana poradników, że jestem bardzo pozytywnie zaskoczony :) Pełen profesjonalizm!!!

    OdpowiedzUsuń
  34. Witam prosze pana jestem początkującym i chciałbym zacząć jak najtaniej ale taki PROGRAMATOR USB ASP kosztuje 64 zł nie da się taniej go kupić u was.
    Z gyry dziękuje za odpowiedz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Da się ;) .... jeszcze przez jakiś czas będzie trwać ta promocja:

      http://www.sklep.atnel.pl/pl/p/KSIAZKA-I-wydanie-2-ATB-USBASP/78

      a to aż TRZY w JEDNYM, czyli książka, programator i program MkAvrCalculator. ;) ....polecam gorąco

      Usuń
  35. Witam.

    Panie Mirku, właśnie jestem po instalacji Eclipse LUNA + WinAVR 20100110 + AVR plugin 2.4.0 + patch do WinAVR dla Win8.x usuwający problem przy kompilacji. Oczywiście w swoich katalogach, nie w domyślnych oraz w wersjach x64 (o ile były dostępne).
    Robiłem to pierwszy raz (wcześniej, kiedyś ściągnąłem Eclipsa jak chciałem zacząć programowanie w C++, ale chyba nawet nie zainstalowałem). Kilka dni wcześniej obejrzałem Pański poradnik dot. właśnie Eclipse bodajże Indigo (czy jakoś tak). Jestem zwolennikiem najnowszych wersji, a Pana argumentacja na rzecz Indigo do mnie nie przemawiała dostatecznie mocno (bez urazy, ale mam takie zboczenie - najnowsza wersja być musi o ile jest darmowa). Skoro mi się udało postawić to środowisko na najnowszych wersjach, to znaczy że się da i każdy może to zrobić. Podejrzewam, że poprzednie wersje GUI środowiska różnią się tylko wyglądem, a zasada instalacji wszystkiego jest identyczna. Każdy na pewno sobie poradzi o ile będzie chciał i potrafi skorzystać z szukajki. Np. info o problemie przy kompilacji jest na Pańskim Forum wraz z rozwiązaniem problemu. Wszystko jest na tacy podane.

    Dobra, ja się tu chwale, że wszystko ładnie, pięknie i w ogóle, ale nie sprawdziłem czy to działa z programatorami i "rozmawia" z prockami... Po prostu nie mam jeszcze ani programatora ani płytki stykowej.
    Normalnie to bym ściągnął jakiegoś "pirata" Pana książki, ale kurcze, no normalnie sumienie mnie gryzie i normalnie nie mogę, widząc to, co Pan robi dla wszystkich! Poradniki, pomoc na Forach i Blogu. Postanowiłem kupić Pana książkę w pakiecie z programatorem i "Kalkulatorem", jak tylko w skarbonce (takiej specjalnej na moje nowe hobby) pojawi się dostatecznie dużo pieniążków.

    W jednym z poradników był problem z płytami stykowymi. Mianowicie te duże mają podzielone szyny zasilania, a Pan robił zworki na nich. W sumie ma Pan racje, ale ja uważam, że dobrze, że podzielili to na 2 sekcje. Dzięki temu, można podłączyć 3.3V oraz 5V, a nawet inne dodatkowo na jednej płytce.

    Nie wiem, czy ja źle szukałem, czy było już późno, ale nigdzie nie znalazłem spisu (oprócz video-guide) podstawowych elementów, które Pan proponuje na start.

    Pozdrawiam serdecznie i czekam na kolejne Pana poradniki w wykładami!

    OdpowiedzUsuń
  36. Witam skąd można pobrać ten program Atnel Video Guides

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A zaglądasz ty czasem na stronę wydawnictwa atnel ? jak myślisz jaka to może być strona co ? ;) .... hmmm może

      www.atnel.pl

      ??? - może warto tam zajrzeć ? do zakładki "Oprogramowanie" ? ... jak myślisz ?

      Usuń
    2. A ja zaglądam i co nie ma :D
      Należało by zaktualizować i usunąć filmik jeżeli program nie działa:D

      Usuń
  37. a to jest program atnela ? Ja dopiero zaczynam przygodę więc jeszcze nie jestem rozeznany.Dzięki bardzo a przy okazji mam pytanie.
    Czy te poradniki mogę wykorzystać do modułu http://allegro.pl/atmega328-atmel-uno-r3-arduino-kabel-usb-mw24-i4914583200.html czy muszę zakupić wszystko jak na filmikach ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przykro mi nie znam się kompletnie na arduino .... nie wiem co i jak

      Obejrzyj sobie dokładnie tą małą serię poradników:

      http://mirekk36.blogspot.com/2012/12/avr-jak-zaczac.html

      i pomyśl co i od czego zacząć

      Usuń
  38. Jak można sprawdzać zwarcia itp. jak mam miernik bez tego ,,bzyczka" (jak przechodzi prąd to ,,bzyczy")? dopiero zaczynam przygodę z mikrokontrolerami, więc proszę się nie śmiać jak napisałem coś nie tak. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po pierwsze to trudno wręcz chyba w dzisiejszych czasach kupić nawet jakiś najprostszy miernik żeby nie miał brzęczyka (czyli badania zwarć/spadku napięcia) ...

      ale nawet jak go nie ma to masz przecież omomierz i widzisz czy masz zwarcie czy nie ;)

      Usuń
  39. Dzień dobry
    Mam pewien problem. Po podłączeniu vcc i gnd do mikrokontrolera( nóżka 7,8) mam zwarcie na zasilaniu(+,-). Z czego to może wynikać sprawdzałem 10 razy i mam tak samo podłączone przewody jak pan w poradniku.

    Pozdrawiam serdecznie i życzę wesołych świąt.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A skąd tyś wziął pomysł na nóżkę 7 i 8 ... Panie kochany .. .co to w ogóle za procek ? ... zadajesz pytania jak dla rasowego jasnowidza ... Proponuję zacząć od noty aplikacyjnej PDF procka - tam na pierwszej stronie masz numerację nóżek a jak zadajesz pytanie proszę pisz o jaki procek tobie chodzi .... Bo inaczej to kalambury wychodzą.... Ja akurat nie znam procka który ma zasilanie tylko na tych nóżkach i na pewno takiego w poradniku nie omawiam ;) ... a może ty nie obejrzałeś poradnika do końca czy jak ? ... Albo też i skoro masz zwarcie to dodatkowo coś KOMPLETNIE źle podłączasz niestety. Co ? No tego to ja ci nie powiem po takim opisie problemu ... Wejdź na nasze forum i pokaż jakiś schemat tego co robisz albo jakieś wyraźne fotki ... i dobrze opisz problem - bez zagadek ok? Wtedy pewnie uda się coś tobie pomóc

      Usuń